Pengambilan Natrium dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi untuk mengembangkan dermatitis atopik, juga dikenali sebagai ekzema.


garam ubat ekzema

Pengambilan Natrium dikaitkan dengan risiko 
yang lebih tinggi untuk mengembangkan 
dermatitis atopik, juga dikenali sebagai ekzema.


Satu kajian baru oleh UC Berkeley School of Public Health mendapati bahawa pengambilan natrium dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi untuk mengembangkan dermatitis atopik, juga dikenali sebagai ekzema.


Penyelidik melihat kandungan natrium sampel air kencing daripada kira-kira 215,000 orang dewasa di UK dari umur hingga 30 hingga 70 tahun. Mereka mendapati bahawa satu gram tambahan harian natrium dikaitkan dengan risiko 11% lebih tinggi untuk mendapat ekzema yang teruk.


"Penyelidikan ini menarik kerana baru-baru ini menunjukkan bahawa natrium disimpan di dalam kulit, yang boleh membantu menjelaskan hubungan dengan laluan keradangan dalam ekzema," kata pengarang utama dan Profesor Adjung Madya Epidemiologi Katrina Abuabara. Abuabara juga seorang pakar dermatologi di UCSF.


Dermatitis atopik telah menjadi semakin biasa di negara-negara perindustrian di mana makanan segera dan makanan ringan tinggi natrium berlimpah. Penyelidikan ini, yang dilakukan dengan kerjasama UCSF, mencadangkan bahawa faktor gaya hidup seperti diet boleh mempengaruhi kadar penyakit.


Menurut Dr. Abuabara, kebanyakan rawatan baharu untuk ekzema tertumpu pada mengurangkan kemerahan dan bukannya menangani puncanya. Wawasan ini boleh memainkan peranan penting dalam memerangi dermatitis atopik dengan menyediakan pesakit cara yang berpatutan untuk merawat suar mereka dengan mengambil kurang natrium dalam diet mereka.


Umum mengetahui bahawa terlalu banyak garam boleh membawa kepada risiko hipertensi dan penyakit jantung yang lebih tinggi, namun kurang telah dikaji tentang peranannya terhadap penyakit radang kronik seperti dermatitis atopik.


Penyelidikan ini dan kajian berterusan melihat hubungan antara pengambilan natrium dan keadaan kulit akan membolehkan pesakit untuk lebih berhati-hati mengikuti garis panduan diet natrium.


"Walaupun masih belum terbukti bahawa mengurangkan garam diet boleh meningkatkan ekzema, kebanyakan orang Amerika makan terlalu banyak garam dan boleh mengurangkan pengambilan garam ke tahap yang disyorkan," kata Abuabara.


0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama