Sharing My Ceritera - Lifestyle Blogger

Featured Posts

24 November 2022

Free Online Money Games For Kids

money games

Free Online Money Games For Kids


Bermain game online adalah sesuatu yang menyeronokkan ditambah pula ia dapat mengaktifkan otak kita untuk berfikir menyelesaikan masalah. Permainan game berbentuk kira-kira atau kewangan boleh membantu anak-anak kita mengetahui lebih lanjut tentang belanjawan, melabur dan membelanjakan wang sambil berseronok sebagai sebuah keluarga.

Mengajar anak-anak tentang kewangan adalah bahagian penting dalam melengkapkan mereka dengan pengetahuan yang mereka perlukan untuk menjadi orang dewasa yang berjaya. Ia boleh menjadi satu cabaran untuk membuat mereka memberi perhatian apabila mereka mungkin mempunyai sedozen perkara yang mereka lebih suka lakukan.

Walau bagaimanapun. kita boleh menjadikan pembelajaran tentang wang menyeronokkan untuk anak-anak kita apabila kita menggunakan game online untuk memperkenalkan konsep dan peraturan umum wang tanpa perlu menghadiri kuliah yang membosankan. Kebanyakan permainan seperti ini boleh didapati dalam talian dan secara percuma. Pastinya banyak cara boleh dilakukan untuk berhubung dengan kanak-kanak dan remaja untuk membantu mereka mengetahui lebih lanjut tentang perbelanjaan, simpanan, pelaburan dan belanjawan.

Antara lainnya kita boleh melatih anak-anak membiasakan diri dengan kira-kira dan belanjawan serta tambah tolak melalui pelbagai game yang terdapat dalam money games online secara percuma ini. Tidak perlu download dan tidak perlu buang masa dengan iklan yang menganggu. Pastinya kita juga turut sama menyukai game online sebegini yang mudah dan tidak perlu memuat turun game seperti bermain game video lain .

Jom kita lihat game apa yang boleh kita bermain dalam website ini. Terdapat pelbagai game mengikut kategori yang boleh kita pilih. Semuanya menarik sangat dan membuatkan kita dan anak-anak teruja bermain hingga tamat. 

Harraz juga pandai memilih game yang bersesuaian dengan umurnya. dia akan bermain dengan fokus kalau dia dapat game yang menepati minat nya. 


Free Online Money Games For Kids


Money Games - Counting Money & Making Change

Dibawah ini TB nak share beberapa permainan online yang bagus untuk melatih kanak-kanak belajar  mengira tambah dan tolak serta cara memulangkan baki wang serta perbelanjaan harian.

free online game


Ini adalah salah satu permainan online yang sangat bagus untuk anak-anak belajar tentang wang dan transaksi serta pulangan baki wang untuk setiap perbelanjaan. permainan ini dinamakan Cash Back. Cash Back ialah permainan di mana pemain memulangkan baki kepada pelanggan dengan jumlah yang tepat menggunakan bil dan syiling. 

Harraz memang sukakan pengiraan (Matematik), jadi permainan ini buat dia teruja nak mencuba. Dia bermain dengan asyik sekali. Ih ya, bagi yang baru pertama kali bermain permainan ini, pastinya agak keliru dan kurang faham, betul tak? Tapi jangan risau kerana diawal permulaan game ada option untuk dipilih samada pilih untuk menonton tutorial atau terus bermain. 

Pilih tetapan yang kita ingin mainkan termasuk tahap kesukaran (mudah, sederhana atau sukar), pembayang dan jika kita mahu menunjukkan jumlah baki wang. Pilih bil dan syiling yang diperlukan untuk menjumlahkan dengan betul jumlah baki wang pelanggan. Klik pada butang GIVE CHANGE . 

Jawab seberapa banyak soalan dengan betul selagi kita masih ada banyak masa untuk menjawab sehinggalah kehabisan masa. Harraz berm,ain dengan gembira dan teruja sangat apabila dia berjaya menjawap soalan dengan betul.


Kita boleh menjawab soalan dengan pelbagai kombinasi wang yang berbeza asalkan jumlah akhir sepadan dengan perubahan yang perlu dibayar.


grocery Cashier


Grocery Cashier ialah satu permainan yang berkaitan kerjaya dimana kita melakukan kerja sebagai  Cashier / Juruwang Runcit. Apabila dah mencuba permainan ini, TB rasa ia amat sesuai untuk kanak-kanak yang lebih muda bermain dan berlatih tambah dan tolak dalam membiasakan diri dengan kira-kira/ kewangan dengan mengendalikan daftar tunai secara maya. 

Harraz belum cuba lagi permainan ini namun permainan ini perlu di ajar dahulu untuk permulaan supaya harraz tau apa yang dikehendaki dalam game ini. Mungkin agak rumit sedikit bagi kanak-kanak seumur Harraz. Namun belum cuba belum tahu kan.


Melalui permainan ini kita dapati setiap pelanggan mewakili tahap permainan yang berbeza. Apabila kita bermain lebih lama, bilangan item akan meningkat manakala had masa untuk setiap pelanggan berkurangan. 

Masukkan kos setiap item semasa item bergerak menuju ke pelanggan, kemudian klik butang tambah. Untuk memasukkan pembayaran, perlu diingatkan mesti mengklik atau menekan butang pada juruwang dan bukannya menggunakan keyboard. Jika kita tersalah atau membuat ralat terdapat butang CLEAR yang boleh digunakan untuk memadamkan input terdahulu. 

Oh ya, selain itu apabila memasukkan jumlah, kita tidak perlu memasukkan apa-apa selepas perpuluhan jika harga produk adalah angka dolar keseluruhan & tidak perlu memasukkan sen untuk produk yang berharga dalam dolar dan sen. Selepas memasukkan semua item klik pada butang jumlah. Jika pelanggan membayar melalui baucer, masukkan jumlah baucer dan tanda tolak. 

Anda tidak membuat perubahan untuk pelanggan yang bermain dengan baucer. Hanya masukkan amaun, tanda negatif, dan kemudian klik butang SELESAI di sebelah kanan. Jika pelanggan membayar dengan wang pula, masukkan jumlah yang mereka bayar dan kemudian klik pada butang bayar. 

Kemudian klik pada bil dan syiling yang dikaitkan dengan jumlah yang terhutang dan kemudian klik butang selesai apabila telaH selesai.


PC GAME


Inaara baru 2 tahun lebih tetapi kadang-kadang dia pun seperti berminat bermain game seperti abangya. Namun begitu TB tetap kawal agar inaara tidak terlalu obses dengan screen time. Kalau TB nak bagi anak-anak bermain game pun TB akan pilih game yang berbentuk education atau learning game. dan TB nampak Treze Coins ialah game yang bagus untuk kanak-kanak bermain. 

Treze Coins ialah perrmainan tambah wang yang mudah di mana kanak-kanak menambah syiling untuk didepositkan ke dalam mesin gula-gula getah.

Cara bermain pun sangat mudah untuk difahami kanak-kanak seusia inaara. Mula-mula sekali kita perlu setting dahulu nilai syiling sebelum memulakan permainan. Pilih denominasi syiling yang ingin digunakan samaada 1, 1 dan 10, atau 1 dan 5 dan 10.

Lihat amaun yang ditunjukkan di bahagian tengah atas skrin dan klik pada syiling dari bahagian bawah untuk memasukkan syiling yang jumlahnya kepada amaun itu.

Selepas klik/menambah bilangan syiling yang betul, klik pada mesin gula-gula getah untuk memasukkan syiling. Jika tersilap, kita boleh klik X di bawah kotak tambah syiling. Jika kita mahu membuat perubahan terdapat penukar syiling di sudut kanan bawah. Dan terus beli gula-gula getah sampai kehabisan duit.

Game diatas ialah game yang TB kongsikan untuk ibubapa beri anak cuba dalam memupuk komunikasi kewangan yang penting dengan anak-anak. Cara ini dapat menggalakkan anak-anak belajar menggunakan wang dalam perbelanjaan seharian.  

Selain itu ada banyak lagi permainan online yang boleh dicuba iaitu seperti yang TB share dihujung entri ini :

Dibawah ini pula ialah game-game lain yang TB telah cuba main dengan anak-anak dan ia amat menyeronokkan dengan muzik background yang nayaman didengari serta paparan gambar video yang menarik.. seronok bermain tanpa jemu.


free online game



Idle Farming Business ialah permainan petani di mana kita perlu menanam dan menuai tanaman yang berbeza. Ia sangat mengasyikkan dengan muzik background yang ala country gitu. TB memang suka kan game bercucuk tanam dari dulu lagi. Harraz pun suka juga. Harraz sibuk mengira berapa lagi perlu collect untuk tanam sayuran baru.. tak sabar nya dia nak unlock new item dalam ladang dia.. hehe.. 


faRM GAME


Cara bermain pun agak mudah dah senang difahami kanak-kanak seusia harraz. Mula-mula sekali kita akan menanam ubi kentang dan tuai ubi kentang dalam plot pertama. Kemudian gunakan keuntungan hasil daripada menjual ubi kentang untuk menanam dan menuai 8 jenis sayur-sayuran lain iaitu lobak merah, gandum, tomato, timun, lada, lobak, bawang dan jagung.

Scroll ke atas setiap plot secara berkala untuk mengutip pendapatannya supaya kita boleh terus melabur semula dalam meningkatkan lagi ladang kita.

Untuk setiap jenis sayuran beli peningkatan (upgrade) untuk mengurangkan masa pengeluaran, menyusun pendapatan dan meningkatkan keuntungan.

Gali setiap kawasan untuk memperbaiki tanah supaya anda boleh menanam lebih banyak sayur-sayuran, yang meningkatkan hasil anda. Apabila anda menanam 25, 50, atau 100 dalam plot masa pengeluaran dipotong separuh.


farm game online

Pilih awan hujan untuk menggandakan kadar penuaian anda & pilih matahari agar ia bersinar untuk pengeluaran yang lebih cepat.


ice cream bar



Ice Cream Bar ialah permainan simulasi kedai aiskrim di mana kita sebagai penjual mesti melayan pelanggan dengan pantas dengan menyediakan ais krim yang mereka inginkan dalam susunan yang betul.

Permainan ini memerlukan kita bergerak pantas, kerana dalam tiba-tiba je banyak barang habis dan kena topup segera sebelum pelanggan marah menunggu lama.. 

Cara bermain pun sangat mudah. Lihat gelembung pemikiran di atas pelanggan untuk melihat apa yang mereka pesan dan berapa banyak masa yang kita ada untuk melayani mereka.

Pilih cawan atau kon, kemudian bina hidangan ais krim mereka dalam susunan tepat yang mereka minta dari bahan bawah ke atas.

Klik  pada produk siap untuk menghidangkannya. Jika membuat kesilapan, boleh mengetik pada tong sampah di bahagian bawah sebelah kiri permainan. Tidak seperti permainan sim yang lain, kita tidak perlu mengutip bayaran pelanggan dalam permainan ini.

Jika kehabisan bahan, klik pada syiling di mana ia adalah untuk mengisi semula item.Capai matlamat tahap untuk pelanggan yang dilayan sebelum pemasa kehabisan & bermain melalui semua 20 peringkat.


tractor mania game online


Tractor Mania ialah permainan memandu traktor 180 peringkat di mana kita mengambil hasil dan menghantarnya ke destinasinya. Agak comel permainan ini kerana gambarnya yang menarik serta seronok menggerakkan traktor tersebut. 

Cara bermain pun agak mudah dan menyeronokkan. Harraz bermain sambil ketawa apabila bermain game ini. Mula-mula sekali kita perlu tunggu sehingga hasil dimuatkan sepenuhnya sebelum memulakan perjalanan. Pandu merentasi jalan rata dan berbukit sambil mengawal kelajuan dan sudut traktor anda untuk meminimumkan jumlah hasil yang hilang sepanjang perjalanan akibat jalan yang berbukit-bukit.


game online


Perlahan sebelum melintasi jambatan & berhati-hati dengan kelajuan bila-bila masa terdapat perubahan besar dalam gred jalan. 

Gunakan pendapatan yang diperoleh daripada setiap peringkat untuk meningkatkan/upgrade traktor, atau untuk membuka kunci traktor dan treler yang lebih baik. Kita boleh menaik taraf enjin, kotak gear, tayar, boost dan bahan api pada setiap traktor.

Terdapat 3 treler berbeza untuk dijual & traktor pokok berkualiti tinggi yang boleh dibeli. Apabila telah mencapai tahap tinggi kita tidak boleh kembali dan memainkannya semula, jadi pastikan memandu dengan berhati-hati.



we bear bare


Satu-satunya game yang sangat comel yang membuatkan inaara menjerit sebut comelnyaaaaaa... bear comel lah. Tapi inaar tak boleh main lagi sebab game ini perlukan pembacaan juga, ada teka-teki. dan perlu memikir juga. belum sesuai untuk kanak-kanak seumur inaara. 

We Bare Bears Develobears ialah permainan STEM yang menyeronokkan untuk kanak-kanak yang mengajar mereka tentang komponen yang digunakan untuk membuat permainan video.

Sambungkan bersama puzzle / teka-teki watak animasi dan watak animasi itulah juga watak kita dalam permainan video nanti. Pilih tugasan daripada papan tugas untuk terus bekerja pada pembangunan permainan.Tugas termasuk melukis gambar, membuat chiptune, mencipta seni piksel tersuai yang muncul dalam permainan dan menambah elemen permainan lain yang boleh dibuka kunci.

online game

Pilih untuk bermain melalui pelbagai kombinasi reka bentuk tahap, gubahan muzik dan watak. Main permainan berulang kali dan buka kunci variasi baharu sehingga selesai membina permainan.

Semasa membuat kemajuan pembangunan permainan, latar belakang pejabat juga akan dinaik taraf untuk mencerminkan kemajuan kita. yang ini memang seronok kerana kita nampak setiap kemajuan kita dari segi item atau barangan dalam pejabat kita dah diupgrade.. contohnya laptop dan macam-macam lagi.



MAHJONG GAME


TB sukakan mainan Mahjong macam ni.. Mahjong solitaire orang kata. Game Cooking Mahjong ini antara game kegemaran TB sendiri malah Cooking Mahjong ini ialah permainan membina resipi yang diilhamkan oleh permainan Mahjong Solitaire. Cuma cara bermain ini agak lain sedikit apabila ia seakan-akan kita penjual atau chef yang perlu menyediakan menu masakan mengikut pilihan pelanggan, gabungkan bahan-bahan untuk dijadikan satu menu.. 

Cara bermain juga gak mudah. Mulamula sekali lihat bahagian atas skrin untuk melihat resipi yang kita mesti penuhi dan berapa banyak kuantiti resipi yang kita mesti buat. Pilih batu/stone terbuka yang merupakan sebahagian daripada resipi. Daripada memilih batu padanan yang sama, kita memilih bahan-bahan individu. 

Setiap kali melengkapkan resipi, kiraan yang diperlukan turun satu. Kita hanya boleh menggunakan batu terbuka untuk melengkapkan resipi. 

Batu terbuka ialah jubin yang tidak mempunyai batu tepat di atasnya dan sekurang-kurangnya satu bahagian kiri atau kanan bebas daripada batu lain. Batu terbuka dilambangkan menggunakan warna latar belakang yang lebih terang, manakala batu yang tidak terbuka mempunyai warna latar belakang yang lebih gelap.

Main melalui 25 peringkat, lengkapkan semua resipi pada setiap satu sebelum pemasa mencapai sifar.
Apabila tiada perlawanan terbuka yang sah kekal, batu yang selebihnya akan dikocok secara automatik.
Jika a gagal sesuatu peringkat, kita boleh mencubanya semula tanpa had kali.


HIDDEN FOOD



Hidden Food ialah permainan mencari objek tersembunyi di mana kita mesti mencari makanan atau peralatan dapur yang tersembunyi disebalik perkakas dapur yang banyak dna padat.

Lihat bahagian atas permainan untuk baki masa tahap, item yang diperlukan yang mesti dicari, dan berapa banyak setiap item yang mesti ditemui.

Klik pada item dengan cepat sebaik sahaja kita melihatnya di peringkat di bawah. Ulangi proses sehingga semua item ditemui.

Apabila kita maju melalui permainan, ia menjadi lebih sukar kerana perlu mencari lebih banyak jenis item, lebih banyak setiap jenis item, dan item di papan menjadi lebih padat.

Jika tidak menjumpai item untuk satu tempoh masa, salah satu daripada baki item yang perlu kita cari akan bergoyang-goyang ke sana ke mari, menjadikannya lebih mudah untuk dikesan. siap ada hint tu.. mudah sangat game ni. Jika gagal mana-mana peringkat kita boleh memainkannya semula tanpa had kali.


Sebenarnya banyak sangat game yang TB dah cuba tetapi tak dapat nak share disini, jadi apa kata awak semua pergi je tengok sendiri dan pilih sendiri money games online  yang awak semua suka. 



19 November 2022

Tatacara Mengundi Untuk Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) 19 November 2022


Tatacara mengundi di PRU15


Tatacara Mengundi Untuk Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) 19 November 2022


Apa yang Anda Perlu Tahu Sebagai Pengundi?

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah  mengeluarkan panduan 10 langkah pengundian bagi rujukan lebih 21 juta pengundi berdaftar yang akan menunaikan tanggungjawab masing-masing pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), Sabtu 19.11.2022. 

Panduan berkenaan ialah dalam bentuk bertulis dan infografik dikongsi dalam Facebook rasmi suruhanjaya berkenaan.

Menurut panduan itu, sebaik dibenarkan masuk anggota polis yang mengawal selia pintu masuk tempat mengundi, pengundi perlu menyerahkan kad pengenalan (MyKad) atau dokumen pengenalan diri dan slip semakan sekiranya ada kepada kerani pengundian pertama dan menunjukkan kedua-dua belah tangan untuk diperiksa.

Kerani pengundian pertama kemudiannya menyerahkan dokumen berkenaan kepada kerani pengundian kedua dan pengundi perlu memastikan nombor kad pengenalan dan nama yang dipanggil kerani pengundian pertama adalah tepat.

Selepas itu, pengundi perlu bergerak ke hadapan kerani pengundian kedua dan mencelupkan jari telunjuk tangan kiri ke dalam botol dakwat pilihan raya apabila diminta dan kerani pengundian pertama akan menanda nama pengundi dalam buku daftar pemilih.

Pengundi kemudian diberikan kertas undi daripada kerani pengundian ketiga dan perlu bergerak ke meja Ketua Tempat Mengundi (KTM) untuk meninggalkan telefon bimbit.

Semua proses ini dijalankan dalam kehadiran ejen-ejen tempat mengundi yang bertugas.

Tatacara mengundi PRU15 2022



(Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini mengeluarkan panduan 10 langkah pengundian bagi rujukan lebih 21 juta

pengundi berdaftar yang akan menunaikan tanggungjawab masing-masing pada Pilihan Raya Umum ke-15

(PRU15), Sabtu ini dalam bentuk bertulis dan infografik dikongsi dalam Facebook rasmi suruhanjaya berkenaan/FB SPR)


Pengundi kemudiannya boleh bergerak ke petak undi dan tandakan ‘X’ pada hanya satu ruang kosong bersebelahan dengan nama dan simbol calon dalam kertas undi menggunakan pen untuk memilih calon diundi dan memasukkan kertas undi berkenaan ke dalam peti undi yang betul.


Pengundi kemudiannya boleh bergerak semula ke meja KTM untuk mengambil telefon bimbit dan perlu segera tinggalkan tempat mengundi sebaik selesai.

SPR menetapkan Sabtu ini sebagai hari pengundian bagi PRU15 dan Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Bugaya.


Terdahulu, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin dalam sidang media telah memaklumkan panduan pengundian bagi pengundi positif COVID-19 akan dihantar menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) berserta pautan berkaitan.

Jangan lupa sebelum bergerak dari rumah.. Pastikan dokumen yang wajib dibawa ada bersama anda ye.. 

Apa perlu bawa mengundi PRU15



Sumber -BERNAMA

13 November 2022

77 RESEPI ISTIMEWA MASAK GUNA AIR FRYER


77 RESEPI ISTIMEWA MASAK 

GUNA AIR FRYER by Chef Hanieliza

resepi Air fryer



Buku ini menghimpunkan 77 resipi istimewa pelbagai aneka hidangan harian yang mudah dan cepat dimasak dengan Air Fryer pelbagai guna. Resipi-resipi ini dihasilkan oleh Chef Hanieliza yang terkenal dengan buku I Hari 1 Resipi.

jom kita tengok apa resepi-resepi yang terkandung dalam buku  resepi ini..  kalay nak beli link nya dibawah sekali ye.. 


Ayam 1

Ayam Bakar Berempah 3

Ayam Bakar Lada Hitam 5

Ayam Bakar Serai 7

Ayam Bakar Tomyam 9

Ayam Cajun & Coselow 11

Ayam Goreng Berempah 13

Ayam Goreng Garing Pedas 15

Ayam Goreng Halia 17

Ayam Goreng Korea 19

Ayam Goreng Kunyit 21

Ayam Percik 23

Kebab Ayam [Roti Pita] 25

Kebab Ayam [Satay] 27

Kepak Ayam Madu 29

Kepak Ayam Berlada 31

Nugget Ayam 33

Sandwich Ayam 35





Ikan dan Makanan Laut 47

Begedil Sardin 49

Ikan Bakar Air Asam 51

Ikan Bakar Serai 53

Ikan Bakar Tomyam 55

Ikan Bilis Goreng Cili Api 57

Ikan Cencaru Sumbat 59

Ikan Dory Breadcrumbs 61

Ikan Pari Bakar Bersambal 63

Ikan Salmon Bakar Cajun 65

Keli Goreng 67

Kerang Bakar 69

Pais Ikan 71

Sambal Getuk 73

Spageti Aglio Olio 75

Sotong Bakar Lada Hitam 77





Daging 37

Bolognese Cheesy Fries 39

Burger Homemade 41

Daging Bakar Lada Hitam 43

Sosej Goreng Lada Hitam 45





Kerabu, Salad, dan Sayur 79

Kerabu Ikan 81

Kerabu Ikan Bilis dan Tempe 83

Kerabu Daging 85

Kerabu Mi Segera 87

Kerabu Sotong 89

Kerabu Terung 91

Salad Ayam dan Epal 93

Salad Buah dan Kekacang 95

Salad Ceaser 97

Salad Kentang Oregano 99

Salad Telur 101

Salad Udang 103

Jagung Bakar 105

Kentang Oregano 107

Tauhu Sumbat 109

Terung Bakar 111

Ubi Keledek Bakar 113





Savoury 139

Pai Ayam 141

Pizza Ayam 143

Popiah Udang 145

Puff Tuna 147

Samosa Sardin 149

Sardin Gulung 151

Sosej Paratha Gulung 153

Wrap Ayam Keju 155





Telur 157

Omelette Cendawan 159

Omelette Tomato 161

Quiche Roti & Sosej 163

Sandwich Telur 165

Telur Setengah Masak 167





Kuih dan Muffin 115

Cornflakes Madu 117

Kek Coklat 119

Kek Pisang 121

Muffin Ayam 123

Muffin Buah-Buahan 125

Muffin Coklat Chips 127

Muffin Jagung 129

Pankek Pisang 131

Puding Roti 133

Puff Epal 135

Roti Bakar Keju & Coklat 137



beli disini bukunya yea.. berbaloi sangat-sangat kalau ada buku ni. memudahkan masak memasak. 





TIPS UNTUK REZEKI SENTIASA MENGALIR TANPA PUTUS


TIPS UNTUK REZEKI SENTIASA MENGALIR TANPA PUTUS

TIPS UNTUK REZEKI SENTIASA MENGALIR TANPA PUTUS



1. DHUHA
Jika kita selalu buat 2 Rakaat, sekarang ubah lebih rakaat. Makin lama makin meningkat. Waktu DHUHA rasakan getaran pelbagai nikmat yang Allah beri. Doalah jadi JUTAWAN YANG SUKA MEMBANTU ORANG.

2. TAHAJJUD
Bangunlah menunaikan solat ini setiap malam. Tambahkan juga bilangan rakaat tahajjud ni. Muhasabah diri dan mintalah pertolongan Allah sebulat-bulatnya.

3. AL-QURAN
Bangun pagi jangan buka hp atau rancang nak buat apa2 dulu, mandi dan ambil wudhuk terus baca Al-Quran & terjemahan walaupun 1 ayat.

4. ISTIGFAR, POHON KEAMPUNAN DARI ALLAH, BERDOA DENGAN AKHIRKAN BERSAMA NAMA2 ALLAH

5. SOLAT BERJEMAAH
Terutama lelaki. Orang lelaki juga diminta telefon ibu 1 hari 5 kali atau lebih.

6. SILATURRAHIM
Jangan memecahkan silaturrahim. Maafkan mereka yang pernah sakiti kita dengan hati yang yang lapang dan tenang.

7. BERSEDEKAH
Sedekah punyai satu power yang luar biasa. Allah gandakan 10 & boleh digandakan lagi 700 kali.

8. SOLAT AWAL WAKTU
Solatlah di awal waktu. Jika tgh susun 40 batu, tiba ke batu yang ke 39 azan berkemandang, sambunglah batu terakhir selepas solat.

9. BERGANTUNG PENUH DENGAN ALLAH
Jangan mengharapkan manusia di luar sana.

10. TAWAKAL DAN USAHA
Minta sepenuh hati kepada Allah, baru usaha.


● Surah Al-Mulk - Sebelum tidur

Lain-lain:

1. Minumlah air masak 3 liter sehari.
2. Jika yang perempuan mulalah pakai stokin. Sebab penyakit bermula dari kaki.


BILA SEMUA AMALAN TELAH DIBUAT, 
SEGALANYA AKAN BERUBAH. INSYAA-ALLAH


credit :
ig eyfasoleh

Valve's Steam Deck - Steam Deck Sticker


Kali ni TB nak share tentang sesuatu yang amat menarik buat penggemar game atau gamer. Mungkin ramai yang dah memiliki All-in-one portable PC gaming Steam Deck ni, dan telah merasai sendiri keseronokan bermain game tanpa batasan. Byat yang baru mengenali gajet terbaru ini, mari kita ketahui info-info tentangnya dibawah.. 

The Steam Deck ialah permainan komputer pegang tangan yang dibangunkan oleh Valve Corporation. Dikeluarkan pada 25 Februari 2022, Steam Deck boleh dimainkan sebagai pegang tangan atau disambungkan ke monitor dengan cara yang sama seperti Nintendo Switch. Ia ialah peranti x86-64-v3 dengan input permainan bersepadu yang direka untuk memainkan galeri Steam penuh, termasuk permainan Windows PC melalui lapisan keserasian Proton berasaskan Linux. Sistem ini adalah platform terbuka, membenarkan pengguna memasang permainan lain yang serasi pada peranti atau sistem pengendalian lain.


Valve's Steam Deck



Valve's Steam Deck 
Valve's Steam Deck ialah PC permainan pegang tangan. Ia membolehkan pemain mengakses dan memainkan galeri permainan berasaskan Steam mereka tanpa perlu menggunakan PC biasa. 

Apakah Steam Deck? 
The Valve Steam Deck menggunakan SteamOS, sistem pengendalian berasaskan Linux Valve. Dibuat khusus dengan mempertimbangkan permainan melalui Steam, ia kelihatan seperti Nintendo Switch dengan pilihan untuk pemain menyambungkannya ke monitor atau TV, serta memasangkan pengawal, tetikus atau papan kekunci padanya. Ia boleh bermain permainan yang dibina untuk Windows dengan pilihan untuk menggantung dan menyambung semula permainan sama seperti peranti permainan mudah alih yang lain. Steam Deck hanya tersedia atas dasar tempahan dengan senarai menunggu yang panjang pada masa ini. 

Peranti pegang tangan Steam Deck yang pertama telah dikeluarkan pada 25 Februari 2022. Sejak itu, lebih banyak unit telah tersedia secara berterusan kepada pelanggan yang telah menempah satu untuk $5 tetapi senarai menunggu kekal berbulan-bulan lamanya. Pada masa ini ia hanya tersedia untuk ditempah di AS, UK, Kanada, Kesatuan Eropah, Jepun, Korea Selatan, Taiwan dan Hong Kong. Menurut Valve, lebih banyak negara akan dapat memesannya tidak lama lagi.

Apakah Spesifikasi Steam Deck? 
Steam Deck berjalan pada AMD APU, gabungan CPU dan GPU. Pemprosesnya mempunyai empat teras dan lapan benang dengan kelajuan jam CPU 2.4GHz hingga 3.5GHz. Sistem ini juga mempunyai 16GB RAM dan saiz skrin ialah skrin sentuh LCD 7-inci dengan resolusi 1280 x 800. Kapasiti storan berbeza-beza bergantung pada model yang anda memutuskan untuk membeli. Untuk $399, terdapat versi eMMC 64GB yang mungkin berjalan lebih perlahan kerana bergantung pada storan eMMC. Sebagai alternatif, untuk $529, terdapat pilihan berasaskan SSD 256GB atau $649 untuk model SSD 512GB. Semua Steam Decks boleh menaik taraf storannya dengan kad MicroSD tetapi kad akan memuatkan permainan dengan lebih perlahan daripada storan SSD. Steam Deck juga mempunyai pembesar suara stereo, bicu 3.5mm untuk memasang fon kepala, dwi mikrofon dan boleh mempunyai peranti disambungkan kepadanya melalui USB-C atau Bluetooth. Ia juga boleh dilekatkan dengan monitor untuk digunakan seperti PC permainan biasa.

Sejauh manakah Prestasi Dek Stim? 
Prestasi berbeza-beza bergantung pada tetapan yang anda pilih, dan permainan yang anda mainkan, tetapi Steam Deck terkenal kerana menjalankan permainan dengan baik. Beberapa laporan daripada Tom's Hardware mencadangkan permainan berjalan antara 30 FPS dan 60 FPS bergantung pada tetapan kualiti imej, tanpa berlaku kelembapan.


Valve's Steam Deck



Apakah Permainan yang Serasi Dengan Stim Deck? 
Valve sentiasa mengemas kini senarai permainan yang disahkan untuk berfungsi di Steam Deck. Walaupun permainan lain mungkin juga berfungsi, permainan terbaik untuk dimainkan mempunyai tanda hijau di sebelah nama mereka dalam senarai. Permainan lain mungkin mempunyai 'i' kuning di sebelah nama mereka yang bermaksud ia boleh dimainkan tetapi mempunyai beberapa masalah. Terdapat juga banyak permainan yang tidak disokong. Walau bagaimanapun, untuk permainan yang tidak disokong, anda boleh menggunakan perkhidmatan penstriman permainan seperti GeForce Now.

Berapa Lama Bateri Dek Stim Tahan?
Seperti mana-mana peranti mudah alih, hayat bateri Steam Deck berubah bergantung pada perkara yang anda lakukan dengan sistem. Biasanya, permainan yang lebih mencabar dengan tetapan grafik yang meningkat berkemungkinan menggunakan hayat bateri dengan lebih cepat. Beberapa permainan terbaharu mungkin hanya menawarkan 90 minit hayat bateri, manakala permainan indie dengan permintaan yang lebih rendah boleh bertahan selama 6-7 jam.
Secara purata, jangkakan sekitar 3 jam penggunaan antara caj.

dan terkini paling mengujakan Steam Deck Sticker Skin turut ada dijual dipasaran yang mampu memberikan keserian dan rasa lebih semangat bermain apabila steam deck bertukar wajah dengan skin yang baru mengikut design pilihan sendiri.. 


STEAM DECK STICKER



Kalau nak tengok design-design Steam Deck Sticker yang ada boleh la ke link DIBAWAH ini.. semoga dapat memberi kelainan pada Gadget mahal korang ye..



HYPERGRAFIX

09 November 2022

Jus Celery Ala Neelofa

 Jus Celery Ala Neelofa

jus celery ala neelofa



Jom minum jus celery, jadikan amalan minum setiap hari. Kalau korang nak tahu, banyak sangat khasiat jus celery ni tau, Saderi atau Celery adalah sumber yang sangat kaya dengan antioksidan, serat, vitamin dan mineral. Ia juga sangat bermanfaat kepada sistem penghadaman serta pelbagai khasiat lain. Sebab tu lah ramai yang mengamalkan minum jus celery ini untuk kesihatan dan kecantikan diri secara semula jadi. Haa.. kalau nak tau, Neelofa pun amalkan minum jus celery dalam rutin diet nya..

Dalam IG, twitter peribadinya dan temubual bersama geng pagi Hot FM baru-baru ini, Neelofa ada berkongsi rahsia cara dirinya menjaga kesihatan dan kecantikan diri serta kegemarannya yang suka minum jus celery.

Neelofa menyatakan dirinya amalkan minum jus celery yang dibuat sendiri setiap hari di rumah. Bahan-bahan dalam jusnya itu ialah campuran batang celery, timun, lobak merah, kale dan bitroot. Neelofa akan meminum 2 gelas besar sehari jus ini setiap pagi.

haa.. TB pun baru nak mula minum jus celery ni sebab ada terbaca khasiatnya untuk membersihkan usus bagi mereka yang ada masalah kulit seperti ekzema atau Psoriasis. Tapi sebenarnya tak kiralah ada penyakit apa pun jus ni memang sesuai diamalkan kerana banyak sangat khasiat yang kita tak tahu ada didalamnya.. jom tengok antara khasiat minum jus celery ni.. 


celery juice


10 Khasiat Jus Celery Untuk Kesihatan


1. Singkir Kolestrol Jahat

Mengikut kajian. amalan makan 2 batang celery setiap hari dapat singkirkan kolestrol jahat dan dapat turunkan tekanan darah sekiranya di makan mentah begitu sahaja.

2. Lancarkan Penghadaman & Pencernaan

Jika ada masalah sembelit disarankan amalkan sayur ini kerana ia mempunyai kandungan air dan fiber yang agak tinggi bagi melancarkan proses penghadaman dan pencernaan pada tubuh.

3. Kesihatan Mata

Vitamin A dalam celery ini baik untuk kesihatan mata, ia lindungi mata dari semakin merosot fungsinya akibat umur yang semakin meningkat.


4. Mencegah Kanser

Celery mengandungi sekurang-kurangnya 8 sebatian anti kanser. Ia
membantu menghentikan pertumbuhan sel-sel tumor serta menghalang radikal bebas daripada merosakkan sel-sel dalam tubuh.


5. Keradangan

Khasiat Celery juga baik untuk semua masalah keradangan seperti artritis reumatoid, osteoartritis, gout asma dan bronkitis.


6.Normalkan Suhu Badan

Semasa cuaca kering dan panas, minum segelas jus celery dua atau tiga kali sehari, antara waktu makan dapat membantu untuk menormalkan suhu badan.

7. Diuretik

Kalium dan natrium dalam jus saderi membantu untuk mengawal bendalir badan dan merangsang pengeluaran air kencing, menjadikannya bantuan penting untuk membersihkan cecair badan yang berlebihan.

8. Singkir Toksin

Saderi menggalakkan fungsi buah pinggang yang sihat dan normal dengan membantu penyingkiran toksin daripada badan sekaligus menghalang pembentukan batu karang.


9. Bantu Kawal Selera Makan

Minum jus saderi dengan kerap setiap hari juga dapat membendung keinginan untuk makan manis-manis dan mengawal selera makan.

10. Tonik Selepas Senaman

Jus Saderi bertindak sebagai tonik sempurna selepas senaman kerana ia menggantikan kehilangan elektrolit dan rehydrates badan yang kaya dengan mineral.


celery juice


01 November 2022

Hotel Mewah Terbaik Di Kuala Lumpur

 Hotel Mewah Terbaik Di Kuala Lumpur


Hotel Mewah Terbaik Di Kuala Lumpur

Sekiranya anda sedang merancang untuk pergi ke Kuala Lumpur sama ada atas urusan bisnes ataupun urusan peribadi, kami sarankan anda untuk cuba menginap di hotel-hotel mewah yang ada di bandar metropolitan itu. Inilah masanya untuk anda terokai tempat penginapan yang menawarkan pelbagai jenis perkhidmatan dengan servis terbaik.

Bagi memudahkan pencarian anda, berikut kami kongsikan 5 pilihan hotel mewah yang terbaik di Kuala Lumpur yang anda boleh jadikan pilihan untuk melengkapi percutian anda. Nak tahu hotel yang dimaksudkan? Jom baca!


Hotel Mewah Terbaik Di Kuala Lumpur

1. JW Marriott Kuala Lumpur

Tidak kalah hebatnya dengan hotel-hotel mewah yang lain, JW Marriott Kuala Lumpur juga menawarkan pelbagai kemudahan dan servis bertaraf global. Kemudahan dan kelengkapan di setiap bilik disediakan mengikut pakej bilik yang ditempah. Kemudahan seperti kolam renang, pusat kecergasan, parking percuma dan kedai makan juga disediakan.

Berhampiran JW Marriott KL hotel ini, anda boleh pergi ke tempat tarikan pelancong di sekitar Kuala Lumpur seperti Menara Berkembar Petronas, Aquaria KLCC, Muzium Kesenian Islam Malaysia dan sebagainya. Untuk menjamu selera pula, anda boleh pergi ke restoran 5 bintang berhampiran yang terletak kurang 5 km dari hotel ini.


2. Mandarin Oriental Kuala Lumpur

Dengan berkonsepkan moden kontemporari, kemewahan hotel Mandarin Oriental Kuala Lumpur ini dapat anda rasai sebaik sahaja melangkah masuk ke kawasan lobi hotel. Tidak hairanlah ia sering menjadi pilihan ahli korporat atau golongan atasan untuk menginap di sini.

Di hotel Mandarin Oriental KL ini, terdapat 16 jenis bilik mewah yang ditawarkan. Setiap bilik di hotel ini dilengkapi dengan pelbagai kemudahan. Selain kemudahan di dalam bilik, hotel ini juga menyediakan kemudahan untuk pengunjungnya berekreasi. Ia mempunyai kawasan untuk bermain golf, gelanggang tenis, pusat kecergasan dan tidak ketinggalan kolam renang yang cukup luas dan sesuai untuk kanak-kanak.

Terletak betul-betul di antara taman bunga, Taman KLCC dan bangunan Menara Berkembar Petronas, hotel ini menyajikan anda pemandangan yang cukup mengagumkan. Anda boleh melihat keindahan bunga-bunga di Taman KLCC dan menyaksikan salah satu bangunan tertinggi di dunia dengan rekaan yang menarik dalam jarak dekat hanya melalui tingkap hotel ini.


3. Wolo Hotel Bukit Bintang

Wolo Hotel Bukit Bintang membawa tema ‘We Only Live Once’ yang menjadi akronim nama hotel ini. Seperti temanya, nda perlu cuba menginap di sini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup!

 Dengan dekorasi yang begitu unik, hotel ini menawarkan bilik yang cukup luas dengan berasaskan dinding dan lantai yang dibuat daripada papan kayu. Kemudahan yang disediakan di setiap bilik juga sangat lengkap. Apa yang menariknya, hotel ini terletak di kawasan Segitiga Emas, iaitu berdekatan dengan pelbagai tempat menarik, pusat beli belah dan juga restoran.


4. Impiana KLCC Hotel

Terletak berdekatan dengan tempat tumpuan pelancongan, Impiana KLCC Hotel sangat sesuai dijadikan sebagai pilihan tempat penginapan anda. Anda boleh menyaksikan pemandangan menara KLCC dan seluruh bandaraya Kuala Lumpur melalui tingkap bilik yang anda tempah.

Menjadikan keselesaan pengunjung sebagai teras utama, kemudahan yang disediakan di hotel ini sangat lengkap. Terdapat 4 jenis restoran yang disediakan di dalam kawasan hotel ini untuk memastikan anda tidak kelaparan terutamanya apabila anda bercadang untuk berehat di hotel sahaja.


5. Banyan Tree Hotel Kuala Lumpur

Banyan Tree Hotel Kuala Lumpur terletak di tengah-tengah kesibukan Kuala Lumpur. Namun begitu, dengan tema yang digunakan, warna-warna bertona bumi dan neutral membantu untuk menjadikan hotel ini sebagai tempat mencari ketenangan. Selain kekal nampak eksklusif dan mewah, hotel ini juga kelihatan lain daripada yang lain.

Fasiliti lengkap dan mewah yang disediakan termasuklah restoran-restoran mewah, kolam renang, pusat kecergasan, spa dan sebagainya menjadikan hotel ini pilihan ramai pengunjung daripada dalam dan juga luar negara. 

Nikmati percutian anda bersama pasangan, rakan-rakan atau ahli keluarga di sekitar Kuala Lumpur sebaiknya. Jangan lupa buat tempahan awal hotel pilihan anda melalui laman web atau aplikasi Traveloka untuk memudahkan anda kelak.



Facebook SDK

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers